Over ons

Omgevingsdienst Haaglanden werkt aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. Een goede kwaliteit van de omgeving staat bij ons voorop. Dit doen wij door het toetsen en verlenen van vergunningen, toezicht houden, handhaven en adviseren. Bent u een inwoner van de regio Haaglanden of is uw bedrijf hier gevestigd? U kunt op ons rekenen. Ruim 230 experts van Omgevingsdienst Haaglanden staan dagelijks voor u klaar om u te informeren en adviseren. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Lees dan vooral verder.

 

Het dagelijks werk

Het dagelijks werk van Omgevingsdienst Haaglanden wordt verricht door ruim 230 medewerkers. Onze dienst bestaat uit drie afdelingen:

  • Toetsing & Vergunningverlening Milieu
  • Toezicht & Handhaving Milieu
  • Bedrijfsvoering

Onder de afdelingen vallen meerdere teams. Elk team wordt aangestuurd door een teamleider. De drie afdelingshoofden vormen samen met de directeur het MT. De directeur is ook secretaris van het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur.

Toetsing & Vergunningverlening

Wij toetsen, beoordelen en geven vergunningen af. Hierbij wegen wij constant de belangen af van inwoners, ondernemers, milieu, leefomgeving en andere overheden. Ook beoordelen wij plannen en onderzoeken, geven hierover advies en vertellen met welke wet- en regelgeving u te maken heeft. Heeft u een vergunning of melding ingediend? Bijvoorbeeld voor het slopen van een schuur waar vleermuizen in verblijven? Wij beoordelen de melding of vergunning en houden hierover met u contact.

Als Omgevingsdienst Haaglanden werken we aan de totstandkoming van een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit. Dit doen wij samen met de negen Haaglanden gemeenten en de provincie Zuid-Holland. Dat is onze missie.

Toezicht & Handhaving

Vraagt u zich af of u als bedrijf zelf verantwoordelijk bent voor het naleven van de milieuregels? Ja, dat bent u. Daarom komen onze toezichthouders regelmatig bij u langs om te controleren of u zich aan de regels houdt. Wanneer u zich niet aan de regels houdt, kunnen wij hierop handhaven. Over de manier van handhaven, hebben wij afspraken gemaakt met onze opdrachtgevers.

Hoe vaak wij controleren verschilt per branche, het milieurisico en het naleven van regels in het verleden. Onze opdrachtgevers bepalen per kalenderjaar welke controles prioriteit hebben. In de meeste gevallen maken wij een afspraak, zodat u zich kunt voorbereiden op de controle.

Wij zijn voor onze opdrachtgevers de leefomgevings-autoriteit en bieden meerwaarde door beschikbaarheid en ontsluiting van alle relevante informatie, bundeling van specialistische kennis, door een goede kennis van de lokale situatie, een efficiënte bedrijfsvoering en continuïteit van dienstverlening. Dat is onze visie.

Onze organisatie